اصلا پادکست یعنی چه؟

ساده است. پادکست  هر محتوای صوتی یا تصویری ست که روی اینترنت قرار داده می شود تا هر وقت دل مان خواست بتوانیم بشنویم یا ببینم. البته منظور از پادکست در این نوشتار، محتوای صوتی ست.

هر ایرانی یک پادکست؟!

امروزه پدیده پادکست شبیه به وبلاگ نویسی  شده. هرکسی حرف هایی برای گفتن دارد و برای گفتن حرف هایش می توانند پادکست بسازد.

پس اگر انتظارات عجیب یا بیش از حد درباره ساخت پادکست تان ندارید،  می توانید شروع کنید. هیچ محدودیتی برای هیچ کس نیست؛بسم الله

از صدای خودم حالم به هم می خورد

اگر غیر از این باشد باید به روان پزشک مراجعه کنید! صدایی که ما از خودمان می شنویم در جمجمه مان می پیچد و خیلی قشنگ تر از صدای ضبط شده ماست. کاملا طبیعی ست که با صدای ضبط شده مان بیگانه باشیم. ولی کم کم عادت می کنیم و این حس اولیه از بین خواهد رفت.قول!

رنگ صدام رو دوس دارند؟!

بگذارید خیال تان را راحت کنم. شما قرار نیست کار دوبله انجام دهید. همه می توانند پادکست خوب بسازند ، فراغ از اینکه صدای شان چطور است. ولی خیلی مهم است که صدا واضح به گوش مخاطب برسد که این مورد بیشتر مربوط به کیفیت ضبط صداست. درباره فن بیان هم این موارد می تواند کمک کند:

1-کلمات را کامل ادا کنید بخصوص آخر جمله ها که به فعل می رسد؛ آنجا جایی ست که معمولا فعل را نصفه و نیمه به امید خدا رها می کنیم. مخاطب نیاز دارد کلمات را کامل بشنود.

2- بالا و پایینی و استفاده از تکیه های درست در جملات، باعث می شود مخاطب خوابش نبرد. چون مخاطبِ بیچاره پادکست از تصویر محروم است و فقط  و فقط صدا را دارد. البته شاید این کار برای تان سخت باشد ولی نگران نباشید چون راه دیگری هم هست. اگر حرف شما از دل برآید و به چیزی که می گویید باور داشته باشید، هیجان و عواطف تان وارد کلام  می شود و به مخاطب  می رسد. مانند پادکست های گفتگو محور که ساعت ها گفتگو می کنند ولی چون ریتم کلام طبیعی ست و بالا و پایین دارد، ما را خسته نمی کند.

حالا چی بپوشیم؟ چه موضوعی انتخاب کنیم؟

بهترین موضوع، موضوعی ست که درباره اش کنجکاوی و هیجان دارید. از دل بر آمده بر دل می نشیند. این موضوعات مخاطب خودشان را پیدا می کنند. زرنگ بازی در نیاوردید و بخواهید  مهندسی معکوس بزنید. یعنی به این فکر کنید که مخاطب ممکن است چه چیزی را بپسندد و بروید آن را بسازید. احتمالا  میدهم این راه جواب ندهد.

از تجربه: اوایلِ ساخت پادکست طنزپردازی بارها از دوستانم شنیدم که موضوع طنزپژوهی برای مخاطبان عام جذاب نخواهد بود. وقعی ننهادم!

تجهیزات چی بخرم؟

به نام خدا، هیچی!

 امروزه موبایل ها خوب صدا ضبط می کنند. تمرین کنید تا بهترین حالت ممکن ضبط صدا با موبایل تان  را پیدا کنید. همیشه بدون هندزفری ضبط کنید و با هندز فری گوش کنید. هندزفری کیفیت ضبط افتضاح ولی کیفیت پخش بالا دارد.

« آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی »  نباشید! « اول چاه را بِکَن ، بعد منار را بدزد » باشید!  یعنی اول پادکست تولید کنید و بعد اگر نیاز شد مرحله به مرحله تجهیزات متناسب بخرید. چون ممکن است به هر دلیلی نخواهید ادامه بدهید.

برای مرحله دوم ( بعد از موبایل) یک میکروفن یقه ای که برای ساخت کلیپ ها هم استفاده می شود، بخرید. بعدا اگر واقعا نیاز بود بروید سمت میکروفن های حرفه ای تر از نوع کاندنسر Condenser .

از تجربه: کل فصل اول پادکست طنزپردازی با یک میکروفن دسکتاب ارزان قیمت ضبط شد.

چطوری ضبط کنم؟

دیوارهای صاف معمولا باعث بازگشت صدا می شوند. صدای ضبط شده طوری می شود که مخاطب حس می کند این صدا در حمام یا جایی تنگ ضبط شده. بنابراین اتاق های شلخته و شلوغ برای ضبط بهترند. ولی اول امتحان کنید. شاید صدا شما قرار نیست آنقدر بالا برود که بخواهد بازگشت داشته باشد. یعنی صدای تان آنچنان به جایی برخورد نمی کند تا برگردد. اگر قرار است در پادکست داد وبیداد راه بیندازید یا کار نمایشی انجام بدهید. باید فکری جدی برای بازگشت صدا داشته باشید.

از تجربه: به خاطر همین در کارهای نمایشی پادکست طنزپردازی، صدای بنده از حدی بالاتر نمی رود!

میکروفن گوشی تان را مستقیم سمت دهان نگیرید تا صدای نفس شما به سمت میکروفن پرت نشود و صدای گوشخراش « پُف» به وجود نیاید. راحت بنشنید و میکروفن را در نقطه ای قراردهید که قوی ترین صدا را ضبط کند . در عین حال خیلی نزدیک نباشد که صدای ضبط شده آسیب ببیند. خلاصه ؛ نقطه طلایی را پیدا کنید.

راستی فرمت خروجی ضبط شما بهتر استwave  یا mp3 باشد. برای این کار می توانید از اپلیکشن های فراوانی که وجود دارد استفاده کنید. مثلا سرچ کنید ایزی ریکوردر easy recorder. هزارتا می آید.

 اگر بخواهم گفتگو ضبط کنم چه؟

برای ضبط گفتگو کارتان سخت تر است. چون آن وقت دوتا صدا دارید که می خواهید به یک سطح (level) با کیفیت ضبط شوند. تنظیم میکروفن دقت بیشتری می خواهد. اگر گفتگوی شما از راه دور و از طریق اسکایپ ، زوم ، تلگرام ، کست باکس و این طور برنامه هاست، ابتدا وضعیت اینترنت و کیفیت ضبط صدای خودتان و مهمان تان را امتحان کنید. ممکن است هنگام ضبط دست تان در پوست گردو بماند!

از تجربه: گفتگوهای پادکست طنزپردازی از روش های مختلفی ضبط شده ولی یک موردش کیفیت فوق العاده ای به ما داد . البته شاید امکانش برای همه وجود نداشته باشد. اپیزود 27  را شنیده اید؟ من و محمود فرجامی هندزفری زدیم و گفتگو کردیم. ولی هر کدام جداگانه صدای خودمان  را با میکروفن ضبط کردیم. بعدا دو تا صدای حاصله را روی هم انداختیم. دو صدا، با دوکیفیت عالی.

ادامه در قسمت دوم

محمد پوررشیدی-مجله طنزپردازی

1 نظر

  • درود ، عالی هستید و سپاسگزارم، من و پسرم و همسرم ناچاریم هر هفته بریم تهران و برگردیم و تو مسیر راه پادکست شما رو گوش می‌دهیم و لذت می‌بریم،و قصد تولید پادکست گرفتم چوپون صدام قشنگه. آرزوی سلامتی و شادابی رو براتون دارم .ارادتمند حسین شاهینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *