ضرب المسائل کتاب است یا چکاپ ؟!


کتاب نوظهور آقای محمد پوررشیدی که با پادکست اختصاصی خدمتتان معرفی شد و قربانش بروم هیچ چیزی برای ما نگذاشت که در این معرفی کتاب به آن اشاره کنیم . نه تنها به خواندن بخشی از کتاب و تفسیر آن رحم نکرد بلکه به ضرب و زور آهنگهای هم سن و سال خودش و خش خش ورق های کاهی کاغذ و هزار و یک ترفند،  پا را از مرزهای لو دادن محتوا فراتر گذاشت و حتی با اشاره به پیاز و پیاز داغ و حاجی بادام و … قصد داشت راه ورود همیشگی نگارنده را از دروازه ی خوراکی ها به مضمون کتاب سد کند ولی زهی خیال باطل !

واقعیت داستان این است که زمانی حوالی دو سال گذشته به قبل  ، مردم عادت داشتند در تعطیلات آخر هفته و زادروزها و شب های عید و … دورهم جمع می شدند و غذایی دلچسب نوش جان می‎کردند و از هر دری سخنی می‎گفتند. غذاهایی  بود که نمی‎شد برای سه چهار نفر اهل خانه در روز معمولی درست کرد ، مناسبت خاص می‎طلبید و جمعیت بیشتر و تزئینات و مخلفات .

مثلاً میزبان گرامی یک ماهی سفیدِ نرِ نترسیده‎ی صید شده از دریای خزر در اندازه ی بزرگ در فریزر نگهداشته بود تا روزی بساطش جور شود و عده ای از مقربان که ندرتا از فامیل شوهر کسی میان آنها بود را دعوت کند تا با همکاری هم به خدمتش برسند .  و خجسته روزی که رطب مضافتی از بم می‎رسید و گرمی رنگینک جنوبی حاضر می‎شد تا سردی ماهی شمال را بزداید ، وقت دورهمی بود .

این‌گونه بوده که آقای محمد پوررشیدی آستین را بالا زده ،  ماهی یخ زده را از فریزر بیرون کشیده  و شکم آنرا با انواع سبزیجات تازه و مزه های فصل پر کرده  و خانم مهنوش رضایی هم آرد آلمانی را در کره ی هلندی اعلاء تفت داده و دارچین هندی افزوده و روی رطب های بی هسته و پرشده با مغز گردوی ایتالیایی ریخته و سفره ای پهن شده از شمال تا جنوب ، یادآور ایام قدیم و اشارات باب روز و تحفه های فرنگ !

حالا که سفره جمع شد و نه سردی‎مان کرد و نه گرمی، یک چکاپ سلامتی چشم و ذهن هم بدهیم بد نیست .

اگر شما همه ی متن کتاب را بدون زحمت می‌خوانید تا یک‎سال دیگر نیازی به چکاپ چشم ندارید .

اگر متن شعرها را نمی‎توانید بخوانید ، عینک نزدیک بین شماره 1.5 برای‎تان مناسب است که البته برای درک مضامین مورد اشاره در اشعار هم به سن و سالی درخور عینک نزدیک بین نیاز هست !

اگر فقط متن ضرب الملل را نمی‎بینید ، شماره 0.5 یا 0.75 مشکل‏تان را حل می‎کند .

مرحله بعد تست حافظه ی کوتاه مدت است . هر یک از 15 قسمت را از شروع تا پایان بخش ضرب الملل بخوانید  و کتاب را ببندید (که البته آن صدای اجرا شده در پادکست را اگر نداد حتما به فروشنده مرجوع نمایید که نسخه ی غیر قانونی است )

چنانچه توانایی عقب گرد از آخرین ضرب الملل به اصل ضرب المثل را داشتید یا اصلا توانستید چگونگی رسیدن  به ” خیلی که تیراندازی کنی به نشانه میخوره ” را از ” هر کی که زد ، خوب کرده که زده ” به ترتیب تعریف کنید، احتمال ابتلای شما به آلزایمر صفر است .

چنانچه هنگام ورق زدن کتاب، صدایی مشابه آنچه در پادکست اجرا شد را شنیدید ، احتمالا گوش‎تان نیاز به شستشو دارد.

و در آخر اگر به تعداد دوستان و آشنایان از این کتاب سفارش ندادید و بعنوان هدیه نفرستادید ، حتما به تراپی نیاز دارید .

 

مریم حاجی بنده – مجله طنزپردازی

2 نظر

  • با سلام و صلوات . متاسفانه چندین روز است که سایت برای من مشکل دارد. با اینکه قبلا ثبت نام کرده ام اما نمی شناسد (خیلی هم بهم برخورد یعنی چی؟) و خود سایت هم آن قسمت ثبت نام و ورود فقط چند چهارخانه می آید و حروف روئیت نمی شود. همه اینها هم برای سفارش کتاب است . لطفا مرا راهنمایی کنید تا دچار افسردگی حاد و جنون نشده ام. !!! با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *