چراوقتی ضبط می کنم انگار دلنشین نیست؟

یکی از مهمترین دلایلش این است که هنگام ضبط رابطه خوبی با میکروفن نداشته اید. خودتان را گرفته اید. سعی کرده اید خوب به نظر بیایید. ادا در آورده اید و… یادمان نرود که پادکست ما توسط هندزفری در گوش دوستان مان می رود. پس تا می توانید خودتان باشید. سر کلاس انشاء نیستید که بخواهید رو خوانی کنید. اگر از رو می خوانید نباید به نظر بیاید که دارید از رو می خوانید.  وقتی ضبط می کنید یک دوست صمیمی که بیشتر شما را به حرف زدن تشویق می کند را جلوتان تصور کنید و برای او بگویید. احتمالا مشکل حل می شود.

چطور صداهای ضبط شده را ویرایش کنم؟

اگر می خواهید فقط با موبایل کار کنید اپلیکیشن هایی مثل انکر (anchor) که برای تولید و ارائه پادکست هستند، فضای ساده ای برای ویرایش صدا هم دارند. ضبط می کنید ، ویرایش مختصری می کنید ، بارگذاری می کنید و می روید دنبال کارتان. ولی اگر می خواهید کمی بیشتر روی صدا کار کنید، نرم افزار  اوداسیتی (audacity) را پیشنهاد می کنم. ساده و بسیار کاربردی ست.

اولین کاری که برای ویرایش انجام می دهند معمولا گرفتن صداهای پشت زمینه اضافی ست. گزینه نویز ریداکشن( Noise Reduction) برای همین کار است. بعد از آن صدای شفاف تری خواهید داشت و می توانید قسمت های اضافی را برش بزنید و یا موسیقی اضافه کنید.

پادکستم آماده شد. کجا بگذارم؟

هرجا دلتان خواست! ولی معمولا پادکست را از اپلیکیشن های پادکست می شنوند. اکثر پادکسترها، پادکست شان را در سایت انکر anchor قرار می دهند. انکر خودش برای همه اپلیکیشن ها می فرستد. انکر یک واسطه گر است. در واقع یک فید  feedبرای شما می سازد و برای چندین پلتفرم می فرستد. انکر رایگان است. ولی بعضی پلتفرم ها هم  وجود دارند که پولی هستند و امکانات حرفه ای تری هم به شما می دهند.

بعضی از اپلیکیشن های ایرانی و یا سایت ها هستند که فیدخوان ندارند.اگر مایل باشید، دوباره باید آنجا پادکست تان را بارگذاری کنید.

حالا مخاطب از کجا گیر بیاورم؟

به هر شکلی که می توانید پادکست تان را معرفی کنید. حتی گاهی نیاز است ابتدا بگویید پادکست چیست و برای شان  اپلیکیشن هم نصب کنید. انتظارهای عجیب و غریب از شنیده شدن نداشته باشید. پر مخاطب شدن زمان بر است و حاصل فعالیت منظم و محتوایی با کیفیت است. من معتقدم محتوای با کیفیت راه خودش را پیدا خواهد کرد.راستی یادم آمد که پادکست طنزپردازی بعد از چندین اپیزود کمتر از صد بار شنیده شده بود.

محمد پوررشیدی-مجله طنزپردازی

ادامه از : چطور پادکست بسازم 1

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *